Pages

lørdag den 15. september 2012

Hvordan inddeler du verden?

Der er opstået et spørgsmål i mit hoved. Den slags sker dagligt, men det her spørgsmål vil ikke gå væk, som de andre så ofte gør.

Spørgsmålet er ret simpelt, og lyder: ”Hvordan vil det være, hvis jeg ikke længere inddeler verden i kriterierne, dét jeg har lyst til og dét jeg ikke har lyst til, men i nogle andre kriterier?

Det er ikke en original tanke, men den var ny for mig. Jeg er selv det man kan betegne som en halvhjertet kynisk hedonist. Jeg stræber efter at opnå nydelse, og forsøger at undgå alt andet, selvom det alt for ofte ikke lykkes. Og det gør mig frustreret. Så jeg har omfavnet kynismen for at undgå at brænde sammen.

Lad mig dele min tanke. Jeg har åbenbart to kasser som jeg lægger alting op i. Den ene er reserveret dét, der er forbundet med nydelse og den anden tager sig af dét, der er forbundet med smerte. Det gælder fortiden med dens minder og erfaringer, ligesom det også gælder nutidens krav og fremtidens ønsker. Det lyder egentlig meget hulemandsagtigt, men hvad sker der, hvis jeg sætter nogle andre navne på kasserne.
Det kunne for eksempel være
  • Udfordrende og kedeligt
  • Lærerigt og rutine
  • Glæde mig selv og glæde andre 
  • Godt på kort sigt og dårligt på lang sigt eller omvendt
Det komplicerer selvfølgelig mit syn på verden, når jeg nu skal beslutte mig for om der er noget jeg har lyst til at gøre eller om det er lærerigt. Til gengæld har jeg fået muligheden for at få et mere nuanceret syn på mine muligheder, og det er tilfredsstillende. Eller lærerigt. Eller godt på lang sigt. Eller blot noget jeg har lyst til. 

Prøv selv. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar