Ligesom cheferne taler chefsk, så
taler medarbejderne medarbejdsk. Dette sprog har, ligesom chefsk, den funktion
at signalere til omgivelserne, at man ved, hvad man laver. Formålet er at undgå, at chefen blander sig i
ens arbejde, eller at man bliver afsløret i, at man laver noget andet end det
man sagde ja til, da man blev ansat.
Medarbejdsk bliver altså talt for
at give chefen et indtryk af, at medarbejderen har kontrol og alt er i
skønneste orden. På et eller andet tidspunkt opdager alle jo, at det er løgn.
Der hersker kaos, magtkampe og forvirring overalt. Men de der taler medarbejdsk
er ikke dem der får skylden, når det bliver opdaget.
Her er der en oversigt over
praktiske sætninger på medarbejdsk som man kan sige til sin chef for at fremstå som
en ideel medarbejder der er medgørlig, forandringsparat og kompetent.
At leve under radaren
”Ja, jeg har prøvet det før” = ”Jeg
har ikke prøvet det før, men er overbevist om, at jeg kan finde ud af, når jeg
først går i gang”
”Ja, jeg har læst strategien” =
”Nej, jeg har ikke læst strategien”
”Ja, jeg glæder mig til workshoppen/seminariet/heldagsmødet/medarbejderdagen”
= ”Nej, jeg har ikke tænkt mig at sige min ærlige mening om workshoppen/seminariet/heldagsmødet/medarbejderdagen”
”Jeg har oplevet nogle tekniske
problemer” = ”Jeg har ingen ide om, hvad der gik galt”
”Kan du fortælle mig noget om
[indsæt relevant emne her]? = ”Jeg vil ikke sige min mening, før jeg kender
din”
At pakke sin mening ind
”Jeg arbejder hjemme i morgen” =
”Jeg er mere effektiv, når jeg ikke konstant bliver afbrudt af chefer og
kollegaer”
”Jeg har brug for hjælp til at
prioritere” = ”Jeg har for meget at lave”
”Kan du ikke indkalde mig til et
møde, så vi kan drøfte det her?” = ”Jeg har ikke tid til at tale om det nu”
”Der står ikke noget om dette i
strategien” = ”Er du sikker på, at vi ikke får ballade for at gøre det her?”
”Der er altid forskel på de
oprindelige budgetter og de realiserede budget” = ”Jeg vil skide på, hvad
regnedrengene troede på for et år siden”
”Har du brug for hjælp, chef?” =
”Jeg har ikke tiltro til, at du selv kan finde ud af det.”
”Hvad er konklusionen?” = ”Jeg har
ikke hørt efter”
”Jeg har ikke noget at tilføje” =
”Jeg er så uendelig ligeglad med det som I har talt om”
”Jeg undrer mig lidt over [indsæt
emne her]” = ”Det du siger giver ingen mening”
At minimere mødetid
”Hvor er vi henne i dagsordenen?” =
”I spilder min tid”
”Er det strengt nødvendigt, at jeg
deltager i det her møde?” = ”Jeg gider ikke at deltage i det her møde”
”Jeg tror ikke, at jeg har noget at
bidrage med på mødet” = ”Jeg gider ikke at deltage i mødet”
”[Indsæt navn på kollega] ved meget
mere om det end jeg gør” = Jeg gider ikke at deltage i mødet.
At undgå flere opgaver
”Det kan jeg godt, men så har jeg
brug for hjælp til at prioritere mine opgaver” = ”Jeg har alt for meget at
lave”
”Er der nogle tanker om strategien
skal justeres?” = ”Jeg gider ikke at lave unødvendige opgaver”
”Det kan jeg godt, men direktøren
har lige bedt mig om at lave denne opgave i dag” = ”Hvis du tvinger til mig at
løse din opgave, bliver direktøren sur på dig”
Ingen kommentarer:
Send en kommentar