Pages

tirsdag den 3. september 2013

Dette er en overspringshandling


Jeg er i gang med at læse en bog om overspringshandlinger. Den hedder ”the art of procrastination - a guide to effective dawdling lollygagging and postponing”, og er skrevet af John Perry, der er professor i filosofi.

Hvad bogen handler om, er mindre vigtigt end hvilke tanker den igangsatte i mig. Mens jeg læste opstod der et spørgsmål, der stadig brænder i mig: ”Hvorfor overspringshandler jeg?”

Det har altid været en gåde for mig, hvorfor jeg tit gør noget andet end det, som jeg ved ville være godt for mig.

Så her er en (ukomplet) liste over, hvorfor jeg foretager overspringshandlinger. Måske kan du bruge den til noget, og hvis ikke, så undgik jeg at lave noget, som jeg ikke gad, mens jeg skrev den:

1.     Jeg gider ikke. Nogle opgaver er så hamrende kedelige at jeg helst vil undgå dem, fordi jeg håber på at de enten: a. Forsvinder af sig selv, eller b. En anden laver den.
2.     Jeg er bange. En pænere formulering ville være at jeg ikke kan overskue konsekvenserne, hvis jeg udfører en bestemt opgave, fordi den vil medføre noget uforudsigeligt. Men faktum er at frygten for, hvad der vil ske, når jeg har udført opgaven, tit får mig til at lave overspringshandlinger.
3.     Jeg er inkompetent. På trods af mine mange talenter, så er der nogle ting, som jeg ikke kan. Det er selvfølgelig ikke den egentlige årsag (se punkt 1 og 2), men der er nogle opgaver, som jeg ikke ved, hvordan jeg skal løse. Så i stedet for at finde ud af, hvordan de kan løses, laver jeg overspringshandlinger.

Så er der en konklusion? Ja, det er der. Overspringshandlinger anses tit for at være dårlige, men egentlig er de indikatorer på en årsag. Så i mine mere positive øjeblikke tænker jeg at jeg kan:

1.     Træne min viljestyrke og være disciplineret
2.     Se min frygt i øjnene og være modig
3.     Lære noget nyt

Om det sker vil tiden vise. Nu ved jeg i hvert fald, hvorfor der findes overspringshandlinger i mit liv – deres opgave er at fortælle mig noget om mig selv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar