Pages

søndag den 1. september 2013

Dr. Strangelife eller: Hvordan jeg prøver at holde op med at bekymre mig og at elske problemer.


I denne uge har der været diskussioner om Syrien og lakridspiber. 

Diskussionerne handlede (og handler om) om, hvilke konsekvenser (hvis nogen) det skal have at Syriens ledere har brugt kemiske våben mod sin egen befolkning, og om EU ville forbyde lakridspiber, fordi de ligner…ja, piber. 

Og hvis man nedvurderer andres intelligens kan man åbenbart tro at lakridspiber får folk til at ryge pibe.

Det var ret let at danne en mening om lakridspiberne, og meningerne kunne deles op i to grupper. Den første:  ”EU skal blande sig uden om” Den anden: ”Hold nu kæft med de lakridspiber. Der findes vigtigere ting som fx Syrien”

Og hvorfor skriver jeg det her?

Fordi det illustrerer noget centralt i vores liv: At nogle problemer er lettere at løse end andre. De lette problemer kaldes for gode, og de vanskelige problemer kaldes for onde.

Gode problemer kan løses uden at det skaber nye problemer, mens de onde…ja, det har du sikkert gættet, er en spiral af problemer, hvor du løser et, og pludselig står med et nyt.

Så problemer er et vilkår. Vi kommer ikke af med dem. Vi kan løse de gode, og de er som regel lette at have en mening om. Mens de onde problemer har ikke en oplagt løsning.

Det betyder jo ikke at vi ikke skal prøve at løse onde problemer, men det vil blot føre til nye problemer som det vil være tilfældet med Syrien. Uanset, hvad der gøres, vil det føre til nye problemer. 

Det gør sådan en som mig i tvivl om, hvilken holdning jeg skal have. Fordi uanset, hvilken løsning, som jeg foreslår, vil den blot føre til nye problemer.

Derfor er det lettere for mig at have en mening om lakridspiber end om Syrien. Ligesom onde problemer ødelægger den illusion, som jeg har om at leve et problemfrit liv. Fordi der vil altid være problemer, der når de løses, fører til nye problemer. 

Det burde få min idiothjerne til at stoppe med at bekymre sig, og i stedet for arbejde på at få løst problemerne. 

Men illusioner er vanskelige at slå ihjel. Især når de er meget attraktive. Som den lette løsning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar