Pages

tirsdag den 20. november 2012

Danske Banks kampagne - Low Standards and SNAFU


Kære Danske Bank

Lad mig skrive det som det er: jeg er ikke jeres største fan. Jeg er ikke engang fan, og jeres nye kampagne har ikke hjulpet. Lad mig forklare, hvad jeg har imod den.

For det første forsøger den at naturliggøre noget menneskeskabt. Det normale er ikke noget der er naturligt. Det er noget som mennesker har skabt. Lige nu oplever de fleste defekterne af disse menneskeskabte systemer, som I påstår er det nye normale.

Det gælder lige fra fyringer, så topledelsen kan få deres bonus for opnåelse af de finansielle mål over korrupte incitamentsstrukturer til kunstigt høje priser, fordi politikerne ikke løfter deres ansvar. 

Jeres kampagne påstår, at det er normalt. Jeg er ikke enig. Det som I påstår er normalt, er produktet af en lang række beslutninger, og disse beslutninger kan på et hvilket som helst tidspunkt ændres, hvis der blot var vilje og mod til det.  Det er der ikke endnu. Så alt er SNAFU – Situation Normal, All Fucked Up.

For det andet påstår I, at verden har ændret sig og I ændrer jer med den. Verden har ændret sig. Større ulighed, større uretfærdighed og dem der kunne ændre det, er også dem der profitere af det. Det eneste som jeg kan se, at I har ændret, er tiltag for at øge jeres profit: Fyringer, øget rentespænd og flere gebyrer.

På trods af jeres størrelse og betydning for Danmark, lader det til, at det eneste som I forsat bekymrer jer om, er profitten. I udviser intet ansvar for den krise som I var med til at skabe, intet ansvar overfor virksomheder, intet ansvar overfor mennesker der vil købe en bolig. Jeres afdeling for social ansvarlighed må have umulige arbejdsvilkår.

For det tredje påstår I, at der er kommet nye standarder. Man skal være blind, hvis man ikke har opdaget det. I bliver bedømt efter nogle andre kriterier end tidligere, ligesom I bedømmer kunder og potentielle kunder langt hårdere end tidligere. Nu kan man kun låne penge, hvis man ikke har behovet.

Det lader dog til, at I ikke tager vores nye bedømmelseskriterier seriøst, men lobbyer for at beholde det eksisterende system, på trods af, at det var det system der medførte den krise som de fleste af os oplever nu.

På jeres hjemmeside, skriver I, at kampagnen er en del af den strategi der skal ”genetablere tilliden til jer som bank”. Indtil videre er det ikke lykkes overfor mig. Hver gang jeg ser jeres kampagne tænker jeg på et citat af Bette Midler: ”Jeg har standarder. De er lave, men jeg har dem.” 

Måske skulle I blot være ærlige og sige: ”We are in it for the money, bitches.”. På den måde udstiller I ikke jeres hykleri og jeg slipper for at se på jeres SNAFU reklamer. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar