Der går ikke en dag uden, at vi
præsenteres for undersøgelser i medierne. De fremlægges tit som fakta, men kan
sjældent holde til at blive kigget efter i sømmene. Dette skyldes måske, at
producenterne af undersøgelsen ikke er ude på at gøre os klogere, men på at
påvirke os til at mene noget bestemt. Hvorfor skulle diverse
interesseorganisationer ellers bruge ressourcer på at lave undersøgelser, hvis
ikke de understøtter organisationens arbejde med at påvirke befolkningen?
Dette gælder også den undersøgelse
der blev offentliggjort i går af Ugebrevet A4. http://www.ugebreveta4.dk/2013/201303/Onsdag/Skoler_og_foraeldres_indkomst.aspx
Den handler tilsyneladende om, at
de riges børn går på andre skoler end de fattiges børn. Overskriften er ”Skoler
er delt op på rige og fattige forældre”. Emneordene for undersøgelsen er
”ulighed”, ”ghettoer” og ”folkeskolen”, hvilket signalerer, hvad undersøgelsens
formål er: at demonstrere, at vores skolesystem er delt op mellem rige og
fattige.
Analysen er baseret på et udtræk
fra Danmarks Statistik om den samlede indtægt fra børnenes husstand og sat
sammen med, hvilke skoler som børnene går på.
Analysen bygger kun på den
gennemsnitlige husstandsindkomst pr. skole.
Så hvad siger undersøgelsen
egentlig?
Den siger, at der er forskel på den
gennemsnitslige husstandsindkomst per skole. Det burde ikke være overraskende,
da skolerne jo ligger i forskellige områder, hvor det kræver forskellige
indtægter for at kunne bo. Vi ved jo godt, at det kræver flere penge for at kunne bo i
Nordsjælland end i Sydsjælland.
Men kan man derfor antage, at dem
der tjener mange penge også har mange penge til rådighed? Nej, det kan man
ikke. Undersøgelsen fortæller nemlig ikke noget om, hvor stor en procentdel af
indkomsten, der går til faste udgifter.
Derved kan det tænkes, at den
husstand der har en lav indtægt, men også lave faste udgifter, har et større
rådighedsbeløb end den husstand der har en høj indtægt og høje faste udgifter.
Så er man rig, når man tjener mange penge, eller når man har mange penge efter,
at de faste udgifter er betalt?
For eksempel har mine naboer et
større rådighedsbeløb end min husstand, selvom de er pensionister og jeg
tilhører de 10 procent i Danmark, der tjener mest. Det skyldes, at min udgift
til boliglån æder en meget stor del af min indtægt, mens deres bolig er
gældfri.
Undersøgelsen påstår, at der er en
sammenhæng mellem husstandsindkomst, at være ressourcestærk og have en bedre
chance for succes senere i livet. Derfor ligger det implicit i undersøgelsen,
at børn af ressourcestærke, forstået som dem med høj indkomst, skal blandes på
skolerne med børn af ressourcesvage, forstået som med lavere indkomst. Men er
denne påstand rigtig?
Undersøgelsen siger jo ikke noget
om fordelingen eller variansen af husstandsindkomsterne. Det kunne jo tænkes,
at på en skole, hvor den gennemsnitslige husstandsindkomst er, lad os sige,
700.000 kr., at nogle indkomster ligger på over en million og andre under
500.000 kr. Vi ved heller ikke noget om, hvor stor en procentdel af
husstandsindkomsterne ligger i den øvre eller nedre del.
Det er heller ikke tydeliggjort i
undersøgelsen, hvordan det kan lade sig gøre, at børn bliver dygtigere, jo
flere penge deres forældre tjener. Det ligger blot som en præmis.
Så jeg er overbevist om, at
undersøgelsen ikke siger andet end, at den gennemsnitlige hustandsindkomst
varierer efter, hvor du bor.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar