Pages

søndag den 22. september 2013

Vi bliver først hørt, når vi ikke bruger vores stemmer


Politikere – I har et problem
Den 19. november skal der være kommunalvalg. Der er dog et problem. Valgdeltagelsen har igennem de sidste mange år faldet, og ramte et nyt lavpunkt ved sidste valg i 2009, hvor valgdeltagelsen var 65,8 procent. Det var det laveste i 35 år. Faktisk var det hver tredje, der ikke deltog i en af de ting, der kendetegner et demokrati.

Så hvad gør politikerne, når folket ikke vil stemme? De hyrer et reklamebureau til at lave en kampagne, der skal opfordre os til at bruge vores stemme. På samme måde som virksomheder laver kampagner for at få os til at købe et produkt, som vi sagtens kan leve uden. (Du kan læse om kampagnen her http://www.kl.dk/Momentum/momentum2013-12-3-id135593/)

Ikke-vælgere
Det bekymrer politikere at stemmedeltagelsen falder, og med god grund. I Tyskland stiger antallet af ikke-vælgere. (Du kan læse om det her http://www.b.dk/globalt/tysk-valg-ikke-vaelgerne-har-overtaget).

I Danmark taler medier og politikere om sofavælgerne, som om at en ikke-vælger er en passiv type, der hellere vil se fordummende fjernesyn og spise junkfood, end at tage ansvar og deltage i demokratiet.

I Tyskland er der dog intet passivt over de, der ikke vil stemme. Det er et bevidst valg, som flere og flere tager. Og tanken er tiltalende, fordi de stiller spørgsmålet: ”Hvorfor skal jeg overhovedet stemme?”  Det samme spørgsmål kunne man stille sig som dansker.

Jeg ignorerer jer for at få jeres opmærksomhed
Politikerne og reklamekampagnen siger at man skal tænke sig om, før man ikke stemmer. Og kære reklamebureau og politikere. Jeg har tænkt mig om. Jeg overvejer kraftigt ikke at stemme. Fordi I har vist mig at min stemme er ligegyldig. Jeg kan ikke stole på jeres ord. I er utroværdige. I vægter tal i et regneark højere end de mennesker, der støttede jer, da I bad om vores hjælp.

Så hvorfor skulle jeg legitimere jeres hykleri? I bruger ord som folkevalgte og folkets repræsentanter, men går imod folkets interesse, for at varetage jeres karriere.

Så fuck jeres kampagne. I kunne havde valgt en anden vej. I kunne havde ændret jeres adfærd ved at holde hvad I lovede. I kunne havde sagt undskyld for jeres arrogance og løgne. Men i stedet valgte I at lave en reklame - som om at demokratiet er en vare, der skal sælges.

Hvis jeg ikke stemmer, så er det ikke fordi at jeg sidder i sofaen, men fordi I klæber til taburetterne. I vil have mig til at stemme for at give jer legitimitet, men det er slut. Jeg tror ikke længere på jer. Og når jeg ikke tror på jer, hvorfor skulle jeg så tro på jeres kampagne?

Så jeg bruger min stemme til at ignorere jer, fordi det er den eneste måde, hvorpå at jeg kan blive hørt. Hvis vores antal bliver stort nok, så vil jeres hykleri larme midt i vores tavshed. Så vi ignorerer jer for at få jeres opmærksomhed. Og så ændrer I måske adfærd, og vælger en anden vej end at lave en reklame. 

6 kommentarer:

  1. Det kan vist ikke siges bedre. Jeg har nemlig også overvejet det grundigt, og da jeg ikke agter at redde politikkernes karriere og heller ikke har set dem gøre noget som helst godt for mig og størstedelen af befolkningen, har jeg taget mit valg.
    - Og kun den der IKKE stemmer kan tillade sig at brokke sig. Dem der stemmer accepterer præmissen. Og de har bare at lukke røven de næste 4 år. Sådan er det bare :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Jeg tænker at vi kan henlede opmærksomheden til at systemet ikke fungerer, hvis der er tilpas mange, der ikke støtter det ved at undlade at stemme.

      Slet
  2. Hørt!

    Godt sagt og skrevet. Statens legitimitet falder i takt med stemmeprocenten. Måske har den kun sig selv i tankerne når den køber reklameblokke, som både vælgere og ikke-vælgere betaler for.

    SvarSlet
  3. Det er blevet en forretning for dem, hvor vi er kunderne, der bliver snydt hver fjerde år, Men fool me once, shame on you. Fool me twice...

    SvarSlet
  4. Meget godt indlæg og jeg er enig langt hen af vejen. Men der en ting jeg er i tvivl om, siger du at man helt skal holde sig fra stemmeurnen eller at man skal stemme blankt??

    SvarSlet
  5. Så er det snart tid til kommunalvalg igen. Sofaen er ikke et alternativ mod politikerleden. Din stemme betyder noger, så i det mindste skal man stemme, men blankt! Jeg stemmer selv på de mindst ringe parti, Enhedslisten. Det er svært at tage dem i en løgn eller selvmodsigelse.

    Opskriften er enkel - man holder sig blot til sandheden..

    Mvh Erik Jensen, Kalundborg

    SvarSlet