Pages

tirsdag den 19. marts 2013

Hvad kan jeg kræve af politikerne?


Der er et spørgsmål, der i længere tid har trængt sig på i mit hoved. Jeg er omgivet af krav. Krav fra venner, børn, familie, kollegaer, chefer, staten og mig selv.  Jeg stiller selv en del krav. Selvom jeg forsøger, så er der en del af dem, som jeg ikke selv lever op til. Nogle krav er urimelige, og andre giver mening. Nogle fungerer som en klods om mit ben, mens andre giver mig retning.

Men som borger, hvilke krav kan jeg tillade mig at stille til politikerne?

·      Kan jeg tillade mig at kræve at de fortæller sandheden?

·      Kan jeg kræve, at de varetager samfundets bedste, og ikke kun deres karriere?

·      Kan jeg forvente, at de står til regnskab for deres handlinger?

Og hvis svaret er nej til de tre spørgsmål, hvad gør jeg så?

·      Kan jeg kræve, at journalister vil søge efter sandheden og publicere den?

·      Kan jeg forvente, at nogen vil gøre modstand, hvis og når politikerne begår magtmisbrug?

·      Kan jeg kræve, at andre holder politikerne ansvarlige for deres ord og handlinger?

Eller er det hele op til mig selv? Og hvis det er, vil du så hjælpe mig?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar